Baldur’s Gate II i Icewind Dale wróciły na Androida!

0

Gry retro regularnie otrzymują swoje mobilne porty. Są lepsze wydania i gorsze wydania. Są gry które doskonale sprawdzają się na panelach dotykowych, ale także i takie, które… no cóż — niespecjalnie radzą sobie w nowej rzeczywistości. I to nie ze względu na to, że sama gra się jakoś zestarzała, nic z tych rzeczy. Chodzi, po prostu, o marną optymalizację i brak kontrolera, który pozwoliłby się nimi cieszyć w wygodnej formie. Baldur’s Gate II oraz Icewind Dale to tytuły, których żadnemu staremu wyjadaczowi przedstawiać raczej nie trzeba. Fantastyczne produkcje, których grono fanów z każdym rokiem się powiększa dostępne były na Androida od lat. I ni z tego, ni z owego, kilka tygodni temu wyparowały z Google Play. Ale na szczęście po kilku tygodniach sytuacja została opanowana.

Kilka tygodni nieobecności, sporo nerwów ze strony graczy oraz wydawcy, ale… udało się! Nareszcie kultowe RPG są znowu dostępne na Androida — produkcje wróciły do Google Play, gdzie znowu można je nabyć:

Dlaczego tak naprawdę oba tytuły zniknęły ze sklepu? Problemem był brak aktualizacji i błędy, które generowała gra. Więcej na ten temat ekipa Beamdog rozpisała się na swoim oficjalnym blogu:

There were some questions about what exactly happened with Google Play, so let me shed some light on the situation. The short version is, what caused the issue was that we included a crash reporting tool in our games that would basically send emergency error reports to us in the event of app crashes so that we could gather telemetry and hopefully fix problems even without crash reports.

Unfortunately, that crash reporting software gathered this data using a Google Play Service called AdvertisingID, which tracks information about your phone’s hardware specs – really valuable in crash reporting, but unfortunately also subject to Google’s new policy on disclosure of data gathering, which meant we had to implement a message in-game describing basically what I just wrote above, or take it out. We did some evaluation, and decided to remove it in its entirety, so that’s all gone now.

That work was fairly trivial, but what unfortunately wasn’t trivial was that the build pipeline we used for all of the IE games on Google Play since we released 2.5 was deprecated, and we had to basically rebuild the project for our IE titles on Android entirely before we would be able to even resubmit. There used to be 3 ways to build for Android – all Google-approved, but the one we were using lost out when they decided to switch over, and now everything has to go through Android Studio. The silver lining being that thanks to this update, we’ve also updated to 64-bit and API level 26, which was necessary to stay listed on Google Play when it eventually removes support for 32-bit apps. We’re almost at the end of that road, and once we’ve verified that everything’s in good shape, we can QA it, and hopefully get it to you within the next few weeks.

Zajęło to znacznie dłużej niż ktokolwiek mógł się spodziewać, ale… lepiej późno, niż wcale — co w świecie mobilnym gier stało się smutnym standardem.

Do
góry