Criminel zabierze nas do mrocznego XIX-wiecznego Paryża

0

crim01

Przełom XIX i XX wieku to fascynujące, pełne czających się za rogiem niebezpieczeństw, czasy. Brudne i brutalne, ale nieustannie inspirujące twórców do osadzania w swoich realiach gier, książek czy też filmów. Tą samą ścieżką podążyła ekipa ze studia 4PM przy pracy nad swoją debiutancką grą. Grą na swój sposób interesującą, jednak w gruncie rzeczy nie do końca wiedzącą, czym chce być.

crim02

Autorzy opisują swoje dzieło jako eksperymentalna, tajemnicza gra śledcza. I słowo eksperymentalny jest tutaj wytrychem, który pozwoli bliżej, z pewnym filtrem, przyjrzeć się tej produkcji. Bowiem na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ta podróż do przeszłości będzie niczym więcej niż mniej lub bardziej klasyczną przygodówką, w której przyjdzie nam rozwiązywać zagadki kryminalne jak nieustraszony Sherlock Holmes. Owszem — będziemy pracować nad morderstwami, szukać poszlak i fotografować dowody, jednak samej zabawie bliżej do gier w których skupiamy się na poznawaniu świata, aniżeli jakiejś konkretnej historii. Samo poruszanie się i nawigowanie bohaterem, którego oczami obserwujemy rozwój wypadków, nie należy do najwygodniejszych. Szczególnie kwestia obracania się, do której potrzebne jest mazanie palcem po ekranie lub — opcjonalnie — użycie żyroskopu i wychylanie urządzenia w kierunku, w który chcielibyśmy zajrzeć, to jednak sprawdza się jeszcze gorzej.

crim03

Problemem gry jednak nie jest sztywna mechanika. Mimo mojej ogromnej sympatii dla gatunku i równie mrocznych klimatów zmuszony jestem napisać, że całość jest po prostu… nudna. Niedopracowana, surowa, a przy tym kończąca się niespodziewanie szybko. Twórcy mogli nie chcieć podawać pewnych odpowiedzi wprost i zachować kilka tajemnic dla siebie (na przyszłość?), to całkiem zrozumiałe — jednak nie robi się tego w sposób, który zaproponowali. Gra jest liniowa, w całej swej „eksploracyjności” nie pozostawiono nam odrobiny miejsca na własną inwencję. Szkoda — skoro nie zagadki, nie zwiedzanie świata, to co?

crim04

Criminel to tytuł, na który ząbki ostrzyłem sobie od pierwszych zapowiedzi na które trafiłem. Przygodówka skąpana w brudnych realiach Francji XIX wieku? W to mi graj! Niestety, w praktyce nie wypadło to tak dobrze, jak sobie wyobrażałem. Produkcja ma w sobie niewiele z gry i, w przeciwieństwie do The Detail nie bardzo może zaoferować cokolwiek w zamian. Criminel dostępny jest w AppStorze, w wersji przystosowanej do dużych ekranów iPadów, za 1,99 euro.

crim05

Ocena autora

Ocena 3
Ocena użytkowników
     0 głosów
Twoja ocena to:
Wybierz platformę
     
Do
góry