Flutter — Google ma pomysł na unifikację aplikacji dla Androida oraz iOS!

0

Jeśli dobrze liczę, niedługo minie pięć lat odkąd zacząłem opisywać gry i aplikacje mobilne dla serwisu AntyApps. Ponad 2 i pół tysiąca recenzji, artykułów, poradników i zestawień a ja… nadal nie mam zielonego pojęcia o tym jak wygląda proces programowania tytułów ukazujących się pod szyldem iOS albo Androida. Jasne, że dobry krytyk kulinarny wcale nie musi być kucharzem z gwiazdką Micheline ale czasami czuję, że taka wiedza jednak by się przydała. Na szczęście są narzędzia, które pozwalają mi choćby odrobinę poznać ten świat od kuchni kiedy robię research na ich temat. Jedym z nich jest Flutter stworzony przez Google z myślą o ułatwieniu pracy programistom. Już samo napisanie takiego newsa to dla mnie kilka dodatkowych punktów wiedzy na temat powstawania aplikacji mobilnych! Nawet jeśli nie pracujecie na co dzień z kodem, polecam zapoznać się z tym jak to wszystko działa. Być może Flutter zainspiruje kogoś do stworzenia własnych aplikacji…

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre aplikacje pojawiają się tylko w Google Play a nie ma ich w App Store i na odwrót? Wynika to z tego, że te dwa różne systemy wymagają osobnych narzędzi. I mimo że coraz rzadziej spotykam się z sytuacją w której dobrze przygotowana aplikacja funkcjonuje tylko na jednej z platform, Google postanowiło pomóc deweloperom i stworzyć program, który bazuje na jednym języku projektowania aplikacji, jednym frameworku i jednym kodzie! Właśnie ukazała się pierwsza beta narzędzia Flutter, które ma rozwiązać problem tworzenia mobilnych tytułów pod kątem dwóch różnych sytemów.

Wszystko wskazuje na to, że prace nad programem dotarły do tego momentu w którym Google może podzielić się nim z programistami. Narzędzie ma wspierać twórców, którym zależy na bezawaryjnym działaniu aplikacji, ładnych projektach i płynnych animacjach. A wszystko w oparciu o jeden kod! Google informuje, że narzędzie oferuje obecnie ponad tysiąc paczek z narzędziami, które wykorzystywane są podczas projektowania aplikacji mobilnych. Co ważne, Flutter współpracuje z programami, które do tej pory pomagały deweloperom ulepszać swoje produkcje. Narzędzie dostępne jest za darmo i działa w wariancie „open source” co wskazuje na to, że Google tworzy ten produkt w słusznej sprawie.

Jako że nie mam zbyt wiele wspólnego z kodowaniem aplikacji, w kwestii rekomendacji Flutter, pozostaje mi jedynie cytować Google. Dla początkujących deweloperów ma to być narzędzie, które szybko pozwoli opanować sztukę pracy nad nowoczesnymi aplikacjami. Doświadczeni programiści mogą dodać Flutter do już istniejącego „workflow” i czerpać korzyści z wygodniejszej i sprawniejszej pracy. Jeśli kodujecie i pracujecie na co dzień z aplikacjami mobilnymi, koniecznie dajcie znam znać jak podoba wam się Flutter!

Więcej informacji o tym gdzie pobrać Flutter i jak z niego korzystać znajdziecie tutaj:

https://developers.googleblog.com/2018/02/announcing-flutter-beta-1.html

Do
góry