Czy czas tabletów minął bezpowrotnie?

0

Mój romans z iPadem zaczął się bardzo późno. Co ciekawe, urządzenie czekało w domu rok czasu na to aż zacznę go używać bo wydawało mi się, że nie mam dla niego zastosowań. Teraz, jest to gadżet bez którego nie wyobrażam sobie spędzania wolnego czasu po tym jak zamknę już komputer, który stał się obecnie jedynie narzędziem pracy. Wygląda jednak na to, że mojego zachwytu funkcjonalnością tabletów w kwestii rozrywki nie podzielają konsumenci, którzy nie dość, że z roku na rok rzadziej kupują tego typu sprzęt to jednocześnie odchodzą od korzystania z nich na co dzień…

Agencja Spicy Mobile sprawdziła, jak korzystamy z urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Tablety stanowią obecnie niszę i zmierzają ku schyłkowi. W okresie od września 2016 r. do września 2017 r. liczba odsłon wykonanych na tabletach spadła o blisko 36%. Dla porównania, w tym samym okresie liczba odsłon na PC zmalała minimalnie, o ok. 5%. Znacznie skrócił się także czas korzystania z tabletów – z prawie 13 godzin we wrześniu 2016 r. do 9,5 godziny we wrześniu 2017 r. Oznacza to, że ruch przenosi się z tabletów na smartfony. Te ostatnie mogą pochwalić się nie tylko wzrostem liczby odsłon, ale też wzrostem zasięgu (odsetek korzystających z internetu za pomocą smartfonów wzrósł w tym okresie z 67% do 75%). Czy za ruchem idą budżety reklamowe?

„O ile wcześniej zdarzali się klienci, którzy adresowali kampanie wyłącznie do użytkowników tabletów, traktując te osoby jako bardziej zamożne, tak teraz tego typu reklam praktycznie nie ma. Stosunek kampanii reklamowych na smartfonach do tych, które są wyświetlane na tabletach, oceniam na 95% do 5%”. – Tomasz Kąkol, Spicy Mobile

Dalsze analizy pokazują, że użytkownicy inaczej korzystają ze smartfonów, a inaczej z tabletów. Te ostatnie – biorąc pod uwagę udział czasu – relatywnie częściej służą do przeglądają stron www. Na tabletach, jak wynika z badania Spicy Mobile, także częściej korzystamy z aplikacji preinstalowanych. Ponadto, ta aktywność wykazuje tendencję rosnącą. W pierwszym kwartale 2017 r. udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach wyniósł 36%, w ostatnim – 40%. Łącznie, w skali całego ubiegłego roku, udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach utrzymał się na poziomie 36%, w porównaniu do 18% na smartfonach.

Na koniec warto się przyjrzeć, jakiego rodzaju treści są konsumowane na tabletach, a jakie na PC oraz smartfonach. Jak wynika z danych firmy Gemius, na tabletach, nieco częściej niż na PC czy smartfonach, są przeglądane materiały erotyczne. Na komputerach oglądamy z kolei treści o tematyce kulturalnej i rozrywkowej. Natomiast „styl życia”, „informacje i publicystyka” oraz „sport” to kategorie tematyczne z nieznacznie wyższym odsetkiem odsłon wykonywanych na smartfonach.

Do
góry