Apple, Google i Samsung pokonane przez… Starbucksa!

0

Starbucks

Programy lojalnościowe to obecnie nierozłączny element współczesnego marketingu. Niemal każdy sklep, stacja benzynowa, kawiarnia czy restauracja oferuje nam specjalne karty na których możemy zbierać punkty, rabaty albo przynajmniej zapisywać historię naszych transakcji. Odkąd odkryłem aplikację Stocard, udało mi się wyeliminować większość plastikowych kart z mojego portfela. Są jednak programy lojalnościowe, które oferują swoje dedykowane aplikacje. I wygląda na to, że wbrew pozorom radzą sobie naprawdę świetnie!

Wydawać by się mogło, że mając jedną uniwersalną aplikację do płacenia zbliżeniowego, nikomu nie będzie się chciało instalować dedykowanych programów przeznaczonych tylko dla jednej sieci kawiarni. A jednak.

Ekspansja Starbucksa

Starbucksa nie muszę chyba nikomu przedstawiać. W samych tylko Stanach Zjednoczonych sieć kawiarni ma obecnie ponad 14 tysięcy lokali. Do głowy by mi nie przyszło, że aplikacja mobilna Starbucks, która służy jednocześnie do płacenia za kawę i działa jak karta lojalnościowa pozwalająca zbierać punkty, mogłaby wyprzedzić tak dynamicznie rozwijające się usługi jak Apple Pay czy Google Pay. Wygląda jednak na to, że sieć kawiarni idealnie dopasowała produkt do swoich klientów.

Mimo że ponad połowa amerykańskich sklepów i punktów usługowych wspiera już płatności za pomocą Google Pay i Apple Pay a Samsung Pay dostępny jest już w 80% placówek posiadających terminale zbliżeniowe, to właśnie aplikacja Starbucksa jest tą z pomocą której amerykanie płacą najczęściej. Pomyślcie tylko. Aplikacja, którą można zapłacić jedynie w 14209 miejscach (tyle kawiarni ma Starbucks w USA) kontra 80 procent wszystkich sklepów i punktów usługowych (możliwość płatności za pomocą Samsung Pay). Gdyby dotyczyło to sieci handlowej w której można kupić coś oprócz kawy, byłbym w stanie to zrozumieć ale w tym przypadku jestem naprawdę zaskoczony!

Kulisy sukcesu

Czemu Starbucks zawdzięcza tak dużą popularność swojej aplikacji? Eksperci twierdzą, że decydującym czynnikiem była wczesna adaptacja systemu na amerykańskim rynku. Starbucks stworzył ten produkt jeszcze zanim Apple, Google i Samsung udostępnili użytkownikom swoje mobilne płatności. Drugim czynnikiem, który wpłynął na ten sukces są oczywiście promocje związane ze zbieraniem wirtualnych punktów. Użytkownicy aplikacji mogą je później wymieniać na darmowe kawy.

W Polsce mamy obecnie 63 kawiarnie Starbucks ale nie zanosi się na to, żeby aplikacja trafiła na nasz rynek. Myślę, że jeśli takie rozwiązanie miałoby konkurować z Google Pay (Samsung Pay i Apple Pay wciąż nie są jeszcze u nas dostępne) to największy sukces wróżyłbym sieci sklepów Żabka. To chyba największa franczyza jaka funkcjonuje obecnie w Polsce.

Źródło: Recode

Do
góry