Użytkownicy rezygnują z Facebooka: Co za tym stoi?

1

Kiedy Mark Zuckerberg zeznawał przed amerykańskim Senatem po głośnej aferze związanej z Cambridge Analytica, jakoś nie chciało mi się wierzyć w to, że cała ta sytuacja wpłynie jakoś na użytkowników platformy. Wiecie, „psy szczekają, karawana idzie dalej”. W końcu gdzie jak nie tam, nasze zdjęcia z wakacji dotrą do najszerszego grona odbiorców. A jednak. Niedawno w sieci pojawiły się wyniki badań przeprowadzonych przez Pew Research Center, które pokazują, że Amerykanie faktycznie zaczęli odwracać się od Facebooka.

Raport jest o tyle ciekawy, że przygotowała go firma, która zajmuje się fachową analizą danych. Gdyby była to pierwsza lepsza ankieta, moglibyśmy spojrzeć na wyniki z przymróżeniem oka. Tutaj, mamy do czynienia z profesjonalnie przygotowaną metodologią, która została dokładnie opisana na stronie internetowej Pew Research Center. W badaniach wzięło udział 4594 respondentów. Zostały one przeprowadzone na przełomie maja i czerwca 2018 roku.

Raport wskazuje, że 26% badanych amerykanów usunęło aplikację Facebooka ze swojego smartfona. Co ciekawe, kiedy wybuchła afera z Cambridge Analytica tylko 17% badanych zdecydowało się na ten krok. I tu nasuwa się pytanie. Czy rezygnacja z aplikacji Facebooka to faktycznie wynik negatywnego PR’u tej platformy? A może po prostu moda na ten portal powoli zaczyna przemijać? Aż 44% osób, które skasowały aplikację to osoby w wieku 18-29 lat. A to przecież najmłodsi użytkownicy mediów społecznościowych podążają za nowymi trendami i szybko nudzą się tym co przestaje być modne.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden element raportu. I tu, bez wątpienia, mamy do czynienia z efektami afery Cambridge Analytica. 54% użytkowników Facebooka zdecydowało się zmienić ustawienia prywatności. Wydaje mi się, że to sporo ale i tutaj warto byłoby zestawić dane z podobną analizą pochodzącą z wcześniejszych okresów czasu.

Mam nadzieję, że tej jesieni, Pew Research Center ponowi swoje badania. Dzięki temu, będziemy mogli ocenić na ile rezygnacja z aplikacji była tylko odpoczynkiem dla użytkowników, na ile reakcją na głośną aferę, a na ile trendem, który będzie postępował.

Do
góry