Polski internet zdominowali użytkownicy smartfonów!

0

W branży technologicznej sformułowanie „rok mobile” stało się swojego rodzaju memem. Z terminem tym spotykaliśmy się przez kilka lat z rzędu, ale dopiero od niedawna ma ono pokrycie w twardych danych. W 2018 roku liczba użytkowników urządzeń mobilnych po raz pierwszy w historii przekroczyła liczbę użytkowników komputerów PC. Spicy Mobile przygotowało raport w którym dokładnie przedstawiono te dysproporcje i przeanalizowano pod kątem wydatków na cyfrową reklamę. Jak myślicie, czy marketerzy będą inwestować więcej pieniędzy w promocję usług i produktów na smartfonach?

Od dawna obserwujemy wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych. Obecnie  korzysta z nich w Polsce 23,5 mln osób w wieku 7 lat i więcej (w tym 5 mln przegląda internet wyłącznie mobilnie). Co ciekawe, od marca ubiegłego roku zaczęła spadać liczba użytkowników komputerów PC (obecnie wynosi ona 23 miliony). Jak wynika z analiz Spicy Mobile, ruch mobilny jest generowany z tendencją wzrostową głównie przez smartfony – w 2018 roku ich udział wśród użytkowników urządzeń mobilnych wyniósł aż 71%.

O roku „mobile” mówi się od kilku lat, jednak dopiero teraz hasło „mobile first” znalazło swoje potwierdzenie w liczbach. Po pierwsze, więcej osób korzysta z internetu mobilnie niż przez PC. Po drugie, coraz więcej  użytkowników korzysta z internetu wyłącznie z poziomu urządzeń mobilnych. Do grupy „mobile only” należy ponad 5 mln osób. Tylko w ciągu ostatniego roku, liczba osób korzystających wyłącznie z urządzeń mobilnych wzrosła aż o 38%” – komentuje Małgorzata Wołejko, Mobile Audience Measurement Director w Spicy Mobile.

A co z reklamami?

Mimo to, z roku na rok pogłębia się dysproporcja między wielkością ruchu a wysokością wydatków na reklamę mobilną – ruch rośnie dużo szybciej. W 2018 roku na reklamę w kanale mobile wydano rekordową kwotę 1,2 mld złotych, a jej udział w rynku reklamy cyfrowej wzrósł o 19%. W tym samym czasie udział odsłon mobilnych w ogólnej liczbie odsłon zwiększył się aż o 27%.

Budżety i ruch w świecie urządzeń mobilnych generują przede wszystkim aplikacje.  Pokazują to dane z raportu Spicy Mobile. W 2018 roku aż 83% czasu na smartfonach i 90% czasu na tabletach przypadło na aplikacje (instalowane i preinstalowane). Według danych firmy analitycznej App Annie, wartość globalnego rynku aplikacji mobilnych może wynieść do 2021 r. aż 6,3 biliona dolarów. Ta liczba uwzględnia nie tylko przychody generowane przez sklepy z aplikacjami, ale i inne formy monetyzacji, takie jak reklamy w aplikacjach i przede wszystkim m-commerce, który sam odpowiada za około 95% tej kwoty.

Wysokość wydatków na reklamę mobilną w aplikacjach może tylko rosnąć. Ten trend dotyczy rynku globalnie oraz Polski, a wynika z kilku czynników. Po pierwsze, aplikacje zbierają wiele informacji na temat użytkowników, które firmy mogą dalej monetyzować. Po drugie, co widzimy w Polsce, koszt emisji reklamy jest tańszy niż na stronach mobilnych. I wreszcie po trzecie, siłą napędową są sami konsumenci kupujący mobilnie. – Tomasz Kąkol, Sales Director w Spicy Mobile.

Jestem ciekaw, czy wyniki raportu są dla was zaskoczeniem. Muszę przyznać, że dla mnie, najbardziej szokująca była informacja o spadku liczby użytkowników komputerów. Zdaję sobie sprawę z tego, ze coraz więcej osób sięga po smartfony i dają one coraz więcej możliwości, ale nie wyobrażam sobie przy tym rezygnowania z komputera. Dajcie znać w komentarzach jakie jest wasze zdanie.

Do
góry