Jak Polacy korzystają ze smartfonów w komunikacji miejskiej?

0

Podróżując komunikacją miejską coraz częściej widzimy współpasażerów wpatrzonych w ekrany smartfonów. Zdarza wam się czasami zajrzeć im przez ramię i sprawdzić, co takiego czytają lub w co grają? Jeśli jesteście ciekawi jakie treści towarzyszą Polakom w autobusach, metrze lub tramwajach, zachęcam do zapoznania się z raportem przygotowanym przez UCE GROUP LTD. i Mobiem Polska.

Niemal co druga osoba używa telefonu podczas jazdy komunikacją publiczną i chyba nikogo to już nie dziwi. Szczerze mówiąc, obstawiałbym, że odsetek osób, które umilają sobie podróż rozrywką ze smartfona będzie znacznie wyższy. Co ciekawe, dla wielu osób przeszkodą do konsumpcji treści z poziomu urządzenia mobilnego jest… brak dobrego i szybkiego Wi-Fi. Co ciekawe, aż 25% respondentów, którzy nie używają smartfonów w komunikacji miejskiej obawia się o kradzież sprzętu, a 17% – o jego uszkodzenie. Pretekstem do korzystania ze smartfonów jest z kolei oszczędność czasu. Co piąty badany deklaruje, że sprawdza głównie wiadomości ze świata polityki. Nieznacznie mniej rodaków czyta portale rozrywkowe i plotkarskie, a także przegląda media społecznościowe.

Jak często sięgamy po smartfon?

Z badania, przeprowadzonego przez brytyjską firmę doradczą UCE GROUP LTD. we współpracy z agencją marketingu mobilnego Mobiem Polska, wynika, że 48% respondentów korzysta z telefonu komórkowego podczas poruszania się komunikacją publiczną. Natomiast 37% stwierdziło, że tego nie robi. Z kolei 15% odpowiedziało, że ciężko powiedzieć.

Inna jest częstotliwość czy też intensywność korzystania z telefonu przez osoby w różnych grupach wiekowych. Im starszy użytkownik, tym wykres się spłaszcza. Apogeum to są trzydziestolatkowie. Ludzie przestali czytać i tworzyć bezpośrednie relacje, a kontaktem z otoczeniem stał się telefon. On nie wymaga tego, żeby eksponować się społecznie, dlatego tak chętnie z niego korzystamy – komentuje dr Wojciech Korchut, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

58% zapytanych osób korzysta z telefonu komórkowego przez 2-5 minut w ciągu jednego przejazdu. Natomiast 29% badanych podało, że przeznacza na to poniżej minuty, a 9% – 5-10 minut. Z kolei przedział 10-15 minut został wskazany przez 3% ankietowanych, a powyżej kwadransa – 1%. Z obserwacji Beaty Büttner-Clauss z UCE GROUP LTD. wynika, że jeśli ktoś już używa tego urządzenia w komunikacji miejskiej, to poświęca na to ok. 70% czasu podróży.

Dla mnie wyniki są dość zaskakujące. To może być kwestia interpretacji korzystania z telefonu. Jeżeli weźmiemy pod uwagę prowadzenie rozmów, to pewnie taka odpowiedź będzie prawdziwa. Według mnie, komórka częściej służy do słuchania muzyki, przeglądania zasobów Internetu, oglądania seriali lub grania. Wydaje mi się również, że niekiedy sami przed sobą boimy się przyznać, ile czasu spędzamy przed ekranem – mówi Michał Giera z Mobiem Polska.

Przede wszystkim rozrywka!

21% respondentów, korzystających z telefonów komórkowych podczas podróży, sprawdza wiadomości z polityki. 18% czyta serwisy rozrywkowe i plotkarskie, 17% przegląda portale społecznościowe, a 10% zajmuje się grami online. Z kolei 6% pytanych zadeklarowało, że przegląda reklamy. Tyle samo osób czyta e-maile. Natomiast 4% przegląda bądź odpisuje na SMS-y.

Stosunkowo rzadkie czytanie e-maili można połączyć z potrzebą prywatności. Mimo ekshibicjonizmu digitalowego, nadal fizycznie ludzie bronią swojej prywatności, o którą w zatłoczonej komunikacji jest trudno. Natomiast SMS-y zaczynają być coraz mniej popularną formą dialogu, szczególnie wśród młodego pokolenia. W nim królują różnego rodzaju komunikatory, a na świecie widoczny jest np. trend nagrywania wiadomości głosowych – tłumaczy ekspert z Mobiem Polska.

Badanie zostało zrealizowane na terenie 14 dużych miast oraz ich najbliższych okolic, w tym 11 średnich i mniejszych miejscowości. Ankieta była prowadzona od 14 do 28 września 2019 roku w okolicach lub bezpośrednio na przystankach komunikacji miejskiej (tj. autobusowych, tramwajowych i metra). 48% kobiet i 52% mężczyzn, w wieku od 18 do 55 roku życia, udzieliło łącznie 1006 wywiadów bezpośrednich.

źródło: materiały prasowe MondayNews

Do
góry