Antyapps

Mobilne SEO ma znaczenie! Sprawdź, dlaczego optymalizacja strony mobilnej jest konieczna

Antyapps
Mobilne SEO ma znaczenie! Sprawdź, dlaczego optymalizacja strony mobilnej jest konieczna
0

Polscy przedsiębiorcy z coraz większą świadomością dbają o SEO swoich stron internetowych. Niestety, część z nich zapomina o tym, że ponad połowa konsumentów szuka firm usługowych i sklepów internetowych na urządzeniach mobilnych. Podczas, gdy strona dobrze działa i prezentuje się w wersji kompu...

Polscy przedsiębiorcy z coraz większą świadomością dbają o SEO swoich stron internetowych. Niestety, część z nich zapomina o tym, że ponad połowa konsumentów szuka firm usługowych i sklepów internetowych na urządzeniach mobilnych. Podczas, gdy strona dobrze działa i prezentuje się w wersji komputerowej, na telefonach czy tabletach może wyglądać zupełnie inaczej. To główny powód przemawiający za tym, że SEO stron mobilnych jest obowiązkowe.

Urządzenia stacjonarne kontra 'mobilki', czyli co trzeba wiedzieć?

Nastała era, w której korzystanie z urządzeń stacjonarnych traci na popularności, ustępując miejsca mniejszym i wygodniejszym sprzętom przenośnym. Podczas, gdy użytkowanie tradycyjnego komputera wiąże się z koniecznością przygotowania stanowiska, tablet możemy uruchomić gdziekolwiek. Urządzenia mobilne są zawsze gotowe do pracy. Bez problemu da się wszędzie zabrać je ze sobą i w razie potrzeby włączyć w ciągu kilku sekund. Nie powinno więc dziwić to, że mając do wyboru stacjonarny PC i nowoczesny sprzęt mobilny, wybierzemy ten drugi. Konsumenci XXI wieku żyją w biegu. To sprawia, że chętniej stawiają na wygodę, którą zapewniają im urządzenia mobilne połączone z internetem. Świadomość tego jest cenną informacją dla przedsiębiorców, prowadzących sklepy online lub zarządzających stronami, na których prezentują usługi świadczone przez swoją firmę.

Wiedząc o tym, jak wielu użytkowników sieci korzysta na co dzień z urządzeń przenośnych, łatwiej jest podjąć decyzję o wdrożeniu mobilnego SEO. I choć nie wszyscy są co do tego przekonani, udowodniono, że optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania mobilnego może znacznie przełożyć się na zyski. Powód? Niemal połowa aktywnych internautów regularnie robi zakupy za pomocą telefonów i tabletów. Ci z przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać więcej, muszą to zaakceptować i przygotować swoje strony internetowe tak, aby poprawnie działały one na urządzeniach mobilnych. Niedostosowanie witryny pod kątem responsywności działa na szkodę ich biznesu i często pozbawia firmy szansy na zdobycie nowych klientów.

Podstawy optymalizacji i korzyści, wynikające z SEO mobilnego

Wszystko wskazuje na to, że liczba osób korzystających ze smartfonów zamiast z komputerów stacjonarnych, będzie tylko rosła. Wyszukiwanie sklepów internetowych, kupowanie produktów i zamawianie usług za pośrednictwem urządzeń mobilnych odbywa się bowiem szybciej i wygodniej. Jednak nie stanie się tak, jeśli właściciel strony nie zadba o jej responsywność. Podczas, gdy SEO standardowe uwzględnia algorytm przypisany desktopowym wersjom stron, SEO mobilne skupia się na dostosowaniu informacji do możliwości urządzeń mobilnych. Oba procesy są do siebie podobne, ale muszą być przeprowadzone osobno – by w efekcie zarówno mobilna i desktopowa wersja strony, była przyjazna robotom wyszukiwarek oraz użytkownikom internetu.

Responsywna strona to taka, która automatycznie dopasowuje się do rozmiarów ekranu, na jakim się ją wyświetla. Bardzo ułatwia to przeglądanie zawartości witryny, która jest wtedy czytelna i nie wymaga przybliżania. Co za tym idzie, jedna witryna może być przeglądana na większych i mniejszych urządzeniach, zawsze oferując użytkownikom to samo, lecz w innym układzie. Ulepszając mobilną wersję swojej strony, zapewnia się też dużo miejsca do nawigacji dotykowej. Dzięki temu osoba odwiedzająca sklep może sama decydować, co chce obejrzeć i przeczytać, a które elementy woli pominąć. Zoptymalizowanie mobilnej wersji witryny wpływa też na szybkość jej ładowania – duże grafiki nie wczytują się długo, ponieważ ich nie ma – zostały odpowiednio zmniejszone, zachowując jednocześnie wysoką jakość. Ma to ogromne znaczenie, gdyż jak wykazano, ponad 53% internautów rezygnuje z przeglądania stron, które wczytują się dłużej, niż 3 sekundy. Błyskawiczne ładowanie na urządzeniach mobilnych to dzisiejszych czasach podstawa.

Czego nie lubi użytkownik 'mobilek'? Między innymi natłoku informacji. Od tego, co wyświetli się na pierwszej stronie – bez scrollowania – zależy, czy internauta zechce na niej zostać. Optymalizując wersję mobilną należy zatem uwzględnić wyłącznie najważniejsze elementy, użyteczne dla potencjalnego klienta. To na przykład cena, numer telefonu i specyfikacja produktu. Trzeba również zaznaczyć, że użytkownicy smartfonów mają odmienne nawyki związane z przeglądaniem stron. Optymalizacja powinna być więc na tyle uniwersalna, aby spełniła ich oczekiwania.

Czynniki, istotne dla mobilnego SEO. Jaką strategię obrać, żeby odnieść sukces?

Dostępność strony internetowej dla użytkowników urządzeń przenośnych bezpośrednio wpływa na jej ranking w wyszukiwarce Google. Dlatego należy zrobić co tylko się da, aby wersja mobilna była jak najlepsza. Jednorazowe SEO może tutaj nie wystarczyć. Stronę powinno się stale udoskonalać, reagując na zmiany algorytmu. Wykazano, że ponad 30% wyników organicznych jest generowanych przez urządzenia mobilne. To bardzo dużo! Na bieżąco trzeba więc sprawdzać, czy szybkość ładowania się witryny nie wymaga poprawy, czy strona jest responsywna, nie pojawiają się na niej wyskakujące okienka ani nie występują błędy. Dobrze też umiejętnie zminimalizować przekierowania. Jeżeli strona posiada osobne adresy URL dla stron w wersji komputerowej należy wykonać przekierowanie do odpowiednika w wersji mobilnej.

Przede wszystkim jednak zaleca się zwrócić uwagę na responsywny design – to on w dużej mierze wpływa na to, czy potencjalny klient zdecyduje się na zakup. Niezoptymalizowane grafiki i brak czytelności zaburzają odbiór strony m.in. reklamy pełnoekranowe lub nakładki, które częściowo lub całkowicie zasłaniają zawartość strony odwiedzanej przez użytkownika. Każda reklama pełnoekranowa obniża komfort przeglądania witryny przez użytkownika. Kolejny krok mobilnego SEO stanowi ułatwienie odnalezienia jej przez roboty Google dlatego odradza się blokowanie JavaScriptu czy dostępu do plików CSS, gdyż może to skutkować obniżeniem pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Należy także unikać zawartości, której nie można odtworzyć. Użytkownik odwiedzając stronę z zawartością nieobsługiwaną przez urządzenie mobilne dostanie tylko komunikat o błędzie.

Innym bardzo ważnym elementem w wersji mobilnej jest rozmiar czcionki. zbyt małej czcionki, która jest po prostu nieczytelna, i użytkownik musi powiększyć widok strony, jeśli chce przeczytać jej treść. Dla dokładnego sprawdzenia jak wygląda strona w wersji mobilnej i co należy poprawić możemy sprawdzić dzięki narzędziu od Google - https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Nawet, jeśli strona wyświetla się w TOP10 na komputerach stacjonarnych, na 'mobilkach' może być widoczna znacznie dalej. Wyniki na urządzeniach przenośnych nie mogą być więc utożsamiane z tradycyjnymi. Mobile-first index to zupełnie inna kategoria, niż desktop-first. Między innymi dlatego mobilne SEO jest koniecznością. Obierając najkorzystniejszą strategię, warto przemyśleć skorzystanie z usług profesjonalnej Agencji. Takie osoby bez problemu pomogą w procesie jakim jest pozycjonowanie stronyoraz w optymalizacji dbając o wszystkie aspekty w wersji na komputer jak i mobilnej.

Chcąc zaistnieć na rynku i budować wizerunek swojej marki w podświadomości współczesnych konsumentów, trzeba więc skoncentrować się na różnych drogach promocji internetowej, w tym na SEO mobilnym. W ten sposób można dotrzeć do pokaźnej grupy potencjalnych klientów, którzy tylko czekają, aż kolejny sklep internetowy lub firma usługowa zachęcą ich do skorzystania z prezentowanej oferty. Biorąc pod uwagę fakt, że urządzenia mobilne stają się głównym narzędziem do przeglądania sieci i wyszukiwania produktów, dostosowanie do nich strony internetowej powinno być priorytetem każdego przedsiębiorcy, dążącego do rozwoju swojego biznesu. W przypadku braku specjalistycznej wiedzy, pozwalającej samodzielnie przeprowadzić optymalizację, pozostaje skorzystanie ze wsparcia profesjonalistów. Powierzając marketing internetowy tym, którzy zajmują się nim na co dzień, można być pewnym sukcesu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu