Aplikacja mojeIKP (Internetowe Konto Pacjenta) debiutuje w… App Store!

0

Piekło zamarzło. W kraju, gdzie liczba użytkowników iPhonów waha się na poziomie kilkunastu procent, rządowa aplikacja debiutuje na platformie iOS, a nie Android. Muszę przyznać, że jest to swojego rodzaju ewenement, ale osoby korzystające ze sprzętu od Apple faktycznie doczekali się platformy mojeIKP jako pierwsi. Aplikację można już pobierać z App Store. Użytkownicy systemu Android nie muszą się jednak martwić Niedługo ma zadebiutować również w Google Play.

Jakiś czas temu miałem okazję odwiedzić lekarza, wybrać się ze skierowaniem do specjalisty i kupić w aptece leki na receptę. Dla kogoś, kto robi to często nie ma w tym nic dziwnego. Dla mnie była to w końcu okazja, aby przekonać się jak funkcjonuje zdigitalizowana służba zdrowia. Nie miałem wcześniej okazji, żeby sprawdzić w praktyce cyfrowe skierowania i recepty. Jeszcze kilka tygodni temu wymienione dokumenty były dostępne z poziomu przeglądarkowego Internetowego Konta Pacjenta. Jeśli nie chcecie regularnie wpisywać adresu strony, loginu i hasła, NFZ ma dla Was miłą niespodziankę – w App Store pojawiła się aplikacja mobilna. Nie jest ona jeszcze w stu procentach tym samym, co tradycyjna wersja IKP, ale wydaje mi się, że to dobry początek.

Pobrałem aplikację na iOS, aby sprawdzić, co oferuje i jak działa. Do logowania będzie Wam potrzebny Profil Zaufany. Można również skorzystać z autoryzacji poprzez bank lub nowy dowód osobisty z warstwą cyfrową. Szkoda, że aplikacja nie łączy się z aplikacją mObywatel, co mogłoby dodatkowo przyspieszyć weryfikację. Po krótkiej konfiguracji obejmującej utworzenie PINu, można już przejść do danych związanych z Internetowym Kontem Pacjenta.

Na obecnym poziomie rozwoju aplikacja nie oferuje zbyt wielu funkcji. Menu dzieli się właściwie tylko na dwa pola – e-recepta oraz e-skierowanie. W każdym przypadku możemy sprawdzić jak wygląda dany dokument, a także podejrzeć jakim kodem został oznaczony. Aplikacja pozwala też udostępnić wygenerowany plik PDF. W przypadku szczepień na COVID-19 mamy także możliwość zmiany terminu. Nie dzieje się to jednak z poziomu aplikacji. Platforma otwiera po prostu własne okno przeglądarkowe z widokiem strony e-rejestracja.gov.pl.

Nie mam pojęcia jak NFZ planuje rozwijać swoją aplikację. Biorąc pod uwagę, że e-recepty od jakiegoś czasu są już dostępne z poziomu platformy mObywatel, nie wróżę mojeIKP wielkiego sukcesu, jeśli wszystko miałoby zostać utrzymane w obecnej formie. Czy naprawdę potrzebowaliśmy kolejnej aplikacji? Myślę, że mojeIKP spokojnie mogło stać się częścią mObywatela i byłoby to dla użytkowników znacznie wygodniejsze…

Do
góry