Czy Polacy uzależnili się od subksrypcji?

0

Jeszcze kilka lat temu subskrypcja kojarzyła nam się przede wszystkim z newsletterami przychodzącymi na nasze skrzynki e-mail lub regularnie obserwowanymi kanałami na YouTube. Platformy takie jak Spotify lub Netflix zmieniły nieco pojmowanie tego słowa. Teraz subskrypcje kojarzymy przede wszystkim z usługami za które co miesiąc płacimy automatycznymi przelewami. Santander Consumer Bank przeprowadził badania dotyczące zakupów w dobie pandemii. Okazało się, że już niemal połowa Polaków korzysta z cyfrowych subskrypcji!

Z danych zebranych przez bank wynika, że już 49 proc. Polaków posiada różnego rodzaju usługi subskrypcyjne. Do najbardziej popularnych należą platformy do oglądania filmów i seriali, z których korzysta już 35 proc. z nas. Na drugim miejscu znajdują się serwisy streamingowe z muzyką takie jak Spotify czy Tidal (12 proc.), a tuż za nimi aplikacje użytkowe m.in. narzędzia wykorzystywane w pracy, programy do obróbki zdjęć czy nawigacje (9 proc.).

Chociaż Polacy już wcześniej wyrażali zainteresowanie subskrypcją różnych usług, bardzo możliwe, że to pandemia koronawirusa przyspieszyła ten trend w naszym społeczeństwie, zwłaszcza jeżeli chodzi o usługi służące rozrywce – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Przy zamkniętych kinach i braku koncertów, coraz częściej zaczynamy szukać alternatyw w internecie w postaci platform do oglądania filmów czy słuchania muzyki.

Jak dowodzi badanie Santander Consumer Banku, usługi subskrypcyjne są najbardziej popularne wśród najmłodszej grupy Polaków w wieku 18-29 lat. Tylko 11 proc. ankietowanych z tej grupy zadeklarowało, że nie posiada żadnej subskrypcji. Z badania wynika, że do tego modelu biznesowego przywiązane są też osoby mieszkające w największych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców jak Warszawa, Wrocław czy Łódź (tylko 44 proc. osób nie korzysta tam z subskrypcji) oraz ci z nas, którzy zarabiają w granicach 4000-4999 zł lub powyżej 5000 zł miesięcznie (kolejno 33 i 29 proc. nie posiada żadnej wykupionej subskrypcji).

Z oczywistych względów zainteresowanie usługami opartymi o subskrypcję jest najmniejsze wśród seniorów i osób o najmniejszych dochodach. Wśród ankietowanych w wieku 60-69 lat nie korzysta z nich aż 80 proc. W przypadku osób o dochodach poniżej 2000 zł miesięcznie odsetek ten wynosi 58 proc.

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Źródło: Santander Consumer Bank Blog

Do
góry