Najpopularniejszy komunikator na świecie doczeka się reklam

0

whatsapp

Kupując aplikację za 16 miliardów dolarów każdy liczyłby na to, że inwestycja kiedyś się zwróci. Minęły już 4 lata odkąd Facebook przejął WhatsAppa i wygląda na to, że dane 1,5 miliarda użytkowników platformy nie wystarczą aby jakkolwiek zarobić na komunikatorze. Co większość firm robi w takiej sytuacji? Wprowadza płatności za swoje usługi albo reklamy. Wygląda na to, że w przypadku WhatsAppa, już niedługo, będziemy musieli pogodzić się z tym drugim rozwiązaniem.

Pamiętam początki WhatsAppa kiedy wiele osób korzystało z niego jeszcze na starych telefonach z Symbianem. Już wtedy komunikaty pojawiające się na ekranie urządzeń informowały nas o tym, że aplikacja stanie się płatna po roku użytkowania. Lata mijały i po upływie każdych kolejnych 12 miesięcy, otrzymywałem komunikat o tym, że wciąż mogę korzystać z WhatsApp bezpłatnie. Twórcy komunikatora sprzedali go w końcu Facebookowi i w ich przypadku, model biznesowy oparty na darmowej aplikacji bez reklam sprawdził sie idealnie. Trudno to samo powiedzieć o Facebooku, który zbiedniał o 16 miliardów dolarów. Patrząc na to ile reklam pojawia się na Instagramie czy Messengerze, mogliśmy się domyślać, że WhatsApp, prędzej czy później, spotka ten sam los. Biorąc pod uwagę, że news pochodzi od The Wall Street Journal, możemy raczej wykluczyć wariant w którym informacja to okaże się być tylko plotką…

Reklama w dobrym miejscu

Jak wynika z informacji, które dotarły do nas zza oceanu, przeprowadzono już program pilotażowy w którym wzięło udział około stu różnych firm. Działania mające na celu przetestowanie reklamowych algorytmów zostały już zakończone więc wiele wskazuje na to, że już niedługo, bannery promocyjne pojawią się również w naszych smartfonach. Pocieszające są jednak doniesienia dotyczące tego, jaką formę mają przybrać reklamy. Będą one wyświetlane w sekcji „Status”. Jest to pierwsza karta jaka otwiera się nam po uruchomieniu aplikacji ale nie jest to dział, który oglądalibyśmy szczególnie często. Reklamy nie pojawią się w oknie rozmów i jest to z pewnością pocieszająca wiadomość. Co więcej, wiadomości od zewnętrznych firm będą wymagały zgody użytkowników. WhatsApp oszczędzi nam więc reklam przesyłanych w taki sposób jakby były to wiadomości od naszych znajomych.

WhatsApp Business

Równolegle z uruchomieniem reklam, WhatsApp wprowadza również dedykowaną platformę dla firm, które będą mogły w wygodny sposób komunikować się z klientami za pomocą aplikacji. Użytkownicy będą mogli kontaktować się z markami bezpłatnie ale te będą musiały płacić za wiadomości przesyłane do konsumentów. Jest to o tyle ciekawe, że opłata od 0,5 do 0.9 centa będzie naliczana tylko jeśli firma nie odpowie w ciągu 24 godzin. Przedsiębiorcy zapłacą również za wiadomości, które będą chcieli przesyłać klientom nie jako odpowiedzi ale np. jako ofertę niezwiązaną z żadnym zapytaniem.

*A gdyby ktoś chciał doczepić się do tytułu, poniżej zostawiam link ze statystykami. Sam byłem zdziwiony, że w klasyfikacji najpopularniejszych komunikatorów nie prowadzi Messenger.

 

Do
góry