Nie tylko rozrywka. Coraz częściej wykorzystujemy YouTube by się czegoś nauczyć

0

Każdej minuty na YouTube trafia kilkadziesiąt godzin (!!!) materiałów do obejrzenia. Fizycznie niewykonalnym jest zapoznanie się z nimi wszystkimi. Ale przez ilość rozmaitości które tam trafiają, każdy może sięgnąć po to, co najbardziej go interesuje. Naturalnym skojarzeniem z YouTube od lat pozostaje rozrywka, ale na tym przecież jego możliwości się jeszcze nie kończą. Można tam znaleźć tysiące godzin materiałów edukacyjnych na każdy temat — i prawdopodobnie w każdym języku świata. A jak pokazuje najświeższe badanie Kantar, użytkownicy bardzo chętnie z tej możliwości korzystają.

Ludzie na całym świecie korzystają z YouTube, aby uczyć się nowych rzeczy i rozwijać swoje pasje. Według badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie YouTube, aż 88% korzysta 
z platformy, aby nauczyć się czegoś konkretnego poprzez oglądanie tutoriali. 79% osób przyznaje, że filmy na YouTube pomagają w zdobywaniu nowych umiejętności związanych 
z ich hobby lub zainteresowaniami, a 73% ogląda materiały, które popularyzują wiedzę 
i pomagają w nauce.

— czytamy w oficjalnej wiadomości prasowej. To procent który robi wrażenie. A kiedy przypiszemy do nich konkretne liczby… to robi jeszcze większe wrażenie!

Każdego dnia na YouTube treści związane z nauką mają 500 milionów wyświetleń, a użytkownicy platformy udostępniają milion tutoriali. Niezależnie od tego, czy chodzi o przygotowanie się 
do egzaminu czy o zdobycie umiejętności w rzucie oszczepem – coraz więcej osób szuka informacji oraz inspiracji na YouTube. Wiele z nich czerpie wiedzę od niesamowitej społeczności twórców edukacyjnych takich Emce, Mówiąc Inaczej, Arlena Witt czy Uwaga! Naukowy Bełkot, których atrakcyjne i profesjonalne treści zarówno uczą, jak i są po prostu świetną edu-rozrywką.

Według najnowszego badania przygotowanego przez Kantar na zlecenie YouTube, oglądanie filmów pomagających zdobywać wiedzę deklaruje 73% badanych. Dla wielu z nich (69%) to również YouTube był platformą pierwszego wyboru w poszukiwaniu treści popularnonaukowych i edukacyjnych, 
a zdecydowana większość (86%) ocenia je jako pomocne. Co ciekawe, platforma okazuje się być 
w tej kwestii niezwykle pomocna uczniom i ich opiekunom. Ponad połowa rodziców i aż 2/3 nastolatków (kategoria wiekowa 14-17 lat) korzysta z filmów na YouTube podczas odrabiania prac domowych 
lub przygotowywania projektów w szkole.

A jak wypada ilość materiałów poradnikowych / tutoriali w praktyce?

Użytkownicy na całym świecie oglądają filmy poradnikowe na YouTube – materiały z “how to” w tytule miały ponad miliard godzin wyświetleń w 2018 roku. To także jedna z najpopularniejszych kategorii wśród polskich użytkowników. Aż 88% badanychprzyznaje, że ogląda filmy, które uczą, jak zrobić coś konkretnego (np. jak coś ugotować czy upiec, naprawić etc.). Dla 75% z nich YouTube był pierwszym miejscem, w którym szukali odpowiedzi na pytanie “jak coś zrobić”. Tutoriale są bardzo popularne 
na smartfonach – ponad połowa użytkowników (55%) ogląda tego typu filmy na urządzeniach mobilnych. Zdecydowana większość ocenia je jako pomocne (87%), a 69% badanych stwierdziło, że 
w przyszłości ponownie skorzysta z YouTube, aby sprawdzić jak coś zrobić.

Myślę, ze to wieści które nie tylko mnie napawają sporym optymizmem. W opinii wielu YouTube to platforma, na której poza muzyką znaleźć można przede wszystkim głupkowate pranki i przegląd treści, którym daleko do ideału. To badanie jednak tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że zwyczajnie trzeba wiedzieć czego tam szukać — a można wyłowić prawdziwe perełki.

Do
góry