Twórcy Mojej Gazetki ponownie zbadali zakupowe zwyczaje Polaków

0

Moja Gazetka to aplikacja do przeglądania gazetek promocyjnych, tworzenia list zakupów oraz zarządzania kartami lojalnościowymi. 1,3 milionów instalacji tej platformy w smartfonach Polaków pozwala bardzo dobrze przeanalizować zwyczaje zakupowe użytkowników. Twórcy Mojej Gazetki zdają sobie z tego sprawę, dlatego od jakiegoś czasu przygotowują specjalne raporty. Jego tegoroczna edycja właśnie została opublikowana w sieci.

Przedstawione w raporcie dane pochodzą z badania ankietowego (próba 1800) oraz z analizy danych dot. ruchu w aplikacji Moja Gazetka (próba 855 tys. osób). 24% badanych to mężczyźni, 76% — kobiety. Większość z nich do dorośli i młodzi dorośli — 64,6% to osoby w wieku 25-44 lat. Najmniej użytkowników aplikacji — 13,9% – to mieszkańcy miast o zaludnieniu w przedziale 50-100 tys. Najwięcej to mieszkańcy miejscowości do 10 tys. mieszkańców – 27,3%. 9,6% badanych deklaruje, że są przedsiębiorcami.

Muszę przyznać, że poniższe analizy, szczególnie te dotyczące częstotliwości robienia zakupów, dają do myślenia, gdy weźmie się pod uwagę obecną sytuację. Okazuje się, że wyjście do sklepu raz na 2 tygodnie jest jak najbardziej możliwe i pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Rzeczywistość sprzed pandemii wyglądała jednak zupełnie inaczej…

Jak często chodzimy do sklepu?

Największa część respondentów — aż 57,5% — zadeklarowała, że zakupy robi kilka razy w tygodniu. 23,4% robi je codziennie, a 17,5% tylko kilka razy w miesiącu. Jedynie mały odsetek — 1,6% — odwiedza sklepy częściej niż raz dziennie.

Po co nam elektroniczne gazetki?

Niemal połowa badanych, bo aż 49,4%, sprawdza gazetkę wybranego sklepu przed każdym lub prawie każdym wyjściem na zakupy. 34,6% określa, że robi to często. Możemy więc pokusić się o stwierdzenie, że dla 84% respondentów gazetka w telefonie jest nieodłącznym elementem planowania zakupów.

9,1% przegląda gazetki wyłącznie w przypadku zakupów, które planuje z dużym wyprzedzeniem, a 6,9% robi to czasami, rzadko lub prawie nigdy. Użytkownicy aplikacji w aż 74,5% przeglądają nowe gazetki od razu, gdy się pojawiają. 24,1% robi to kilka dni przed zakupami, 21,2% dzień przed zakupami a 27,5% w dniu wyjścia do sklepu. 13,2% badanych robi to bezpośrednio przed wyjściem na zakupy, a 14% dopiero w trakcie chodzenia po sklepie.

Aplikacja VS. Papier

Już 43,6% ankietowanych korzysta wyłącznie z elektronicznych gazetek promocyjnych, które przegląda w aplikacji. 51,4% tylko czasami zdarza się korzystać z papierowych gazetek. Jedynie 4,9% badanych korzysta z gazetek papierowych częściej niż z aplikacji. Co więcej, 56,6% respondentów opowiada się za całkowitym zastąpieniem gazetek papierowych ich elektronicznymi odpowiednikami. 34,2% uważa, że należy jedynie ograniczyć wydruk gazetek papierowych, a 9,2% nie chce żadnych zmian na tym polu.

Gazetka VS. rzeczywistość

Czy gazetki są motywatorem do wyjścia na zakupy? Okazuje się, że tak. Aż 99,5% badanych przyznało, że po zapoznaniu się z gazetką zazwyczaj wybiera się do sklepu. 19,9% robi to zawsze lub prawie zawsze, 55,3% często a 24,3% czasami. Tylko 0,5% twierdzi, obejrzenie gazetki nigdy nie jest powodem podjęcia decyzji o zakupach. Powyższe informacje mają odzwierciedlenie w tym, jakie gazetki przeglądają badani. 89,1% zapoznaje się jedynie lub głównie z ofertami sklepów, w których rzeczywiście mają możliwość zrobienia zakupów.  Tylko 10,9% często przegląda gazetki sklepów, w których nie robi zakupów.

Raport o preferencjach zakupowych Polaków 2019 dostępny jest całkowicie bezpłatnie. W poniższym linku znajdziecie więcej danych:

https://mojagazetka.com/blog/raport-o-preferencjach-zakupowych-polakow-2019/

Do
góry