Automaton — nauka programowania i logicznego myślenia

0

W Google Play i App Store pojawia się coraz więcej gier, które poprzez zabawę mogą nauczyć nas podstaw programowania. Automaton nie jest produkcją, która zastąpi nam prawdziwą naukę kodowania, ale będzie to świetne wprowadzenie dla osób, które nigdy w życiu nie miały styczności z kodem źródłowym. Dla dzieci będzie to edukacyjna zabawa, a dla dorosłych gra, która ćwiczy logiczne myślenie. Automaton jest tytułem, który śmiało mogę wam polecić, niezależnie od wieku.

Od razu po uruchomieniu gry naszym oczom ukazuje się menu, które wygląda co prawda jak 8-bitowe tytuły ze starych komputerów Commodore lub Atari, ale jego układ przypomina bardziej listę tematów szkoleń rodem z Udemy. Ma to jednak sens, biorąc pod uwagę, że Automaton to trochę gra, a trochę kurs programowania w Języku C.

W grze wita nas robot o imieniu Auto. Naszym zadaniem będzie programowanie go zgodnie z zadaniami jakie na poszczególnych poziomach postawi przed nami gra. Zanim jednak zaczniemy projektować nasze pierwsze algorytmy, musimy poznać podstawowe komendy. Krótki samouczek pomoże nam przyswoić język programowania, który zaimplementowano do gry.

Ekran na którym przyjdzie nam wykonywać poszczególne zadania programistyczne dzieli się na trzy części. U góry znajduje się plansza po której porusza się robot. To tam będzie musiało dojść do pewnych interakcji, abyśmy mogli ukończyć dany poziom. Oczywiście nie obyło się bez oryginalnego sterowania. Nie mamy tu tradycyjnych strzałek i przycisków odpowiedzialnych za różne ruchy robota. Wszystkie polecenia wydajemy za pomocą kodu. Dolna część ekranu podzielona jest na dwie części. Z lewej strony będzie pojawiał się wprowadzany kod, a z prawej znajdziemy gotowe komendy. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy wpisywać kodu znak po znaku. Po prostu wybieramy określoną komendę i po jej kliknięciu, funkcja zostaje przeniesiona na lewą część ekranu do finalnej wersji naszego oprogramowania dla robota.

Zaczynamy od prostych zadań. Pierwsze programy, które napiszemy nauczą nas podstawowych ruchów robota, obrotów lub podnoszenia przedmiotów. Z każdym poziomem robi się jednak coraz trudniej. Gra wymaga od nas logicznego myślenia i odpowiedniego planowania. Myślę, że tytuł ten idealnie sprawdzi się wśród najmłodszych, którzy chcieliby dowiedzieć się jak działa programowanie. Automaton może być świetnym narzędziem dydaktycznym na lekcjach informatyki.

Do
góry