Polacy pokochali usługi subskrypcyjne!

0

Zastanówcie się przez chwilę, czy znacie kogoś, kto nie korzysta z żadnej usługi subskrypcyjnej. W moim przypadku, już nawet starsi członkowie rodziny korzystają z Netflixa lub Spotify. Nie da się ukryć, że subskrypcje na naszych oczach zrewolucjonizowały świat konsumpcji i handlu. Właśnie ukazało się pierwsze przekrojowe opracowanie na ich temat. Raport zatytułowano „Subskrypcje PL”. Dowiadujemy się z niego, że 90% polskich konsumentów korzysta z usług abonamentowych, które odnawiane są co miesiąc.

Z badań przeprowadzonych przez Digital Poland i firmę Straal we współpracy z Visa, TVN Player, UPC oraz MCI Capital wynika, że ekonomia subskrypcji już dziś jest w Polsce zjawiskiem powszechnym. Okazuje się jednak, że koszyk wybieranych usług wcale nie jest bardzo zróżnicowany, a sposób w jaki z nich korzystamy można określić jako konserwatywny (niski stopień automatyzacji). Raport wskazuje również na to, że najlepsze lata subksrypcji są dopiero przed nami.

Co subskrybujemy?

Polski konsument ma średnio około 3,9 zobowiązań subksrypcyjnych. Najczęściej w modelu abonamentowym kupujemy usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75%), opłacamy rachunki za usługi dla domu, jak dostawy energii elektrycznej, wody czy gazu (69%), składki ubezpieczeniowe (48%) oraz dostęp do platform VOD (42%).

Znacznie rzadziej wybieramy subskrypcje związane z usługami cyfrowymi:

  • oprogramowanie komputerowe – 22%
  • dostęp do platform muzycznych – 19%
  • aplikacje/gry mobilne – 18%
  • gry komputerowe/na konsolę – 15%

Jeszcze mniej osób wybiera subksrypcje w przypadku usług takich jak:

  • członkostwo w klubach fitness – 16%
  • prenumeraty prasowe/serwisy informacyjne – 14%)
  • pakiety prywatnej opieki zdrowotnej – 14%
  • karnety do kina czy teatru – 11%

Za niszę można uznać: diety pudełkowe, długoterminowy wynajem samochodu, pudełka z kosmetykami, odzieżą i akcesoriami oraz platformy edukacyjne.

Jak płacimy?

Polacy najczęściej opłacają usługi za pomocą przelewów online (67%) i szybkich przelewów typu pay by link (45%). Automatyczne pobieranie określonej kwoty z karty wybiera jedynie 23% badanych. Jeszcze mniej osób korzysta z elektronicznych portfeli. To zaledwie 7% respondentów. Jest to o tyle dziwne, że właśnie dwa ostatnie wymienione sposoby płatności są najbardziej naturalnym sposobem regulowania należności abonamentowych w warunkach nowoczesnej gospodarki cyfrowej.

Cały raport dostępny jest na stronie https://www.digitalpoland.org/subskrypcjepl. Poniżej znajdziecie też infografikę w której uwzględniono najciekawsze zmienne:

źródło: AdMonkey

Do
góry